Podstawa

Witam, w tym dziale opiszę w paru zdaniach parę podstawowych elementów elektrycznych każdego samochodu oraz szybki sposób ich kontroli. Z braku czasu strona rozwija sie wolno więc jest jak jest. Błędy w pisowni robie i raczej nic sie tu nie zmieni, jak komuś nie pasuje -proszę dalej nie czytać :-)

 

Tak więc od początku czym jest prąd a czym napiecie bo niby każdy wie a nie każdy rozumie. Prąd i napięcie w np baterii są określone i opisane na jej obudowie. Oba te składniki elektryczne w obwodach samochodu są zmieniane komplikując ją co sprawia, że występują różne stany napięć i prądów jakie w niej występują. Samochód jest oplątany siecią kabli i komputerów ( co z resztą wcale nie jest zdrowe bo siedzimy jak w obudowie komputera ).

Odbiegam od tematu, wiec żeby zwykła żarówka H7 zechciała sie zaświecić to zgodnie z jej parametrami musi doastać napięcie 12V i wtedy uzyskamy moc 55wat, jednak bez odpowiedniego natężenia przepływu prądu samo napięcie jej nie zaświeci. Tak więc aby uzyskać te 55 wat musi ona dostać 4,5 ampera( poza konkuresm powiem, że w miare wypalania sie żarnika spada pobór prądu i moc spada nawet do 40wat.)

Dochodząc do prądu wkraczamy na elementy zabezpieczające obwody przed przegrzaniem i spaleniem. Podstawowym jest tu bezpiecznik płytkowy. Są powszechnie stosowane 3 typy tych bezpieczników, mini, średnie i MAX. Róznia sie moca i przeznaczeniem. Jest to nic innego jak dwa lauminiowe styki pomiecy którymi umieszczono odpowiedniej srednicy aluminiowy pręcik, gdy przepływa przez niego prąd o wyższej wartości niz wyliczona precik ulega stopieniu i prąd przestaje płynąć w obwonie. Ten prosty sposób jest tani i niezawodny. Całość zalana jest przeźroczystym plastiliem różnego koloru. Max dopuszczalny prąd jest opisany na bezpieczniku.

Kontrola polega na wzrokowym sprawdzeniu pręcika po środku lub na podłączeniu kontrolki pomiarowej do płytek stykowych bezpiecznika.

KONTAKT

 

Telefon:

E-mail: hermes1982@interia.pl 

Strona www: