FAP ten skrót oznacza nic innego jak filtr cząsteczek stałych. Zwykłemu kierowcy nic to nie mówi, jest to bowiem opis roboczy ale sprawa jest banalnie prosta.

Silnik diesla spalając olej napędowy wytwarza różne związki chemiczne  miedzy innymi spore ilości sadzy czyli niestalonych zwiazków węgla. Producenci pojazdów aby spełnić ostre wymogi czystości spalin wprowadzili system który zmniejsza ich toksyczność i jego część to właśnie system FAP. Wychwytuje on w swoim filtrze właśnie te cząsteczki sadzy przepuszczając resztę spalin a gdy ich ilość jest wystarczająco duża uruchamia proces oczyszczania filtra i spala sadzę w wysokiej temperatuże oczyszczając układ i cykl sie powtarza.

Filtry są bardzo skuteczne i trwałe. Przeciętnie wytrzymują bez interwencji ok 200 000km chociaz fabryka podaje różne informacje. Co ok 80-100 tys km trzeba uzupełniacz dodatek do paliwa ale o takiej konieczności informuje komunikat tekstowy wyświetlacza w samochodzie.

Nie ma sie więc co bać FAP-a bo koszt dodatku z wymianą to koszt ok 700zł

Koszty nie sa więc wysokie, układ jest w zasadzie bezawaryjny.

Problemy z tym układem zawsze gdy sie pojawiają oznaczają inne problemy z silnikiem, które należy zdiagnozować po naprawie systemu. Układ wydechwy jest bowiem na końcu i on zatrzymuje wszystkie objawy nieprawidłowej pracy silnika w postaci dymów i pyłów więc objawy mogą być niewidoczne aż do awarii tego systemu.

Koniecznie podczas okresowych przeglądów w warsztacie trzeba odczytywać wszystkie błędy ze sterowników aby na czas wychwycić wczesne oznaki problemów i w pore je usunąć.

KONTAKT

 

Telefon:

E-mail: hermes1982@interia.pl 

Strona www: