Zasada działania

Zasada działania silników benzynowych jest prosta i polega na zmieszaniu powietrza z paliwem w proporcjach 14,7/1.

Jest to tzw mieszanka stechiometryczna gwarantująca pełne wykożystanie paliwa  bez strat.

Tak zmieszane paliwo jest następnie sprężone przez skok tłoka i chwilę określoną w stopniach przed górnym zwrotnym położeniem tłoka zapalone. Moment ten waha sie w granicach od 3-45 stopni obrotu.

Dawniej w epoce którą słabo pamietam :-) za odpowiednie mieszanie "składników" odpowiadał skomplikowany mechaniczny gaźnik z szeregiem bardzo dokładnie skalibrowanych dysz i zaworków z pływakami i komorami przelewowymi. Teraz w miarę rozwoju techniki-elektroniki do kontroli mieszania paliwa i powietrza stosuje sie róznego rodzaju sondy w układzie wydechowym.

To na tej podstawie sterownik silnika steruje ilościa wtryskiwanego paliwa.

Tutaj dochodzimy do ważnej kwestii trwałości która średnio obliczona jest na 100-150 000km.

Tak jedno jak i drógie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Jak czas pokazał wygrała elektronika i strategia producentów pojazdów.

Zaraz za sondą jest katalizator utleniający który jak w przypadku silnika diesla ma zmniejszyć toksyczność spalin, do kontroli którego z kolei stosowana jest kolejna sonda nadzorująca pracę katalizatora i pierwszej sondy. W razie awarii przedniej sondy przejmuje jej rolę tylna o czym kierowca dostaje znacz pomarańczową kontrolką na zestawie wskaźników ;-)

 

KONTAKT

 

Telefon:

E-mail: hermes1982@interia.pl 

Strona www: