ZADANIA


Pasek zębaty rozrządu i koła zębate
Pasek zębaty rozrządu i koła zębate

Podstawowym zadaniem układu rozrządu jest zsynchronizowanie ze sobą conajmniej dwóch wałków z których jeden ( wałek rozrządu ) obraca się 2 razy wolniej  od drógiego ( wał korbowy silnika ).

Oznacza to , że jeżeli obrotomierz pokazuje 4000 obr/min to wałek rozrządu obraca sie 2000obr/min napędzając często inne skomplikowane mechanizmy silnika.

Tak więc mechanizm rozrządu to w dużym uproszczeniu 2 koła zębate połączone ze sobą paskiem zębatym.

łańcuch rozrządu pływa w oleju
łańcuch rozrządu pływa w oleju

Tutaj rozrząd napędzany łańcuszkiem rozrządu

WYMIANA

O wymianie rozrządu każdy słyszał i powszechnie wiadomo, że gdy nie wymienimy go na czas to na ogół kończy się albo złomowaniem samochodu albo bardzo kosztowną naprawą. Dlaczego? Niestety dążenie do coraz to lepszych osiągów wymusza taka konstrukcję silnika w której nie ma miejsca nawet na trochę "luzu". Wszystko chodzi jak w zegarku- " na styk ". Przy takiej dokładności zerwany pasek lub łańcuch to tragedia dla silnika. Produceńci wcale nie ułatwiają obsługi warsztatom i dokładają coraz to nowe elementy komplikujące całą konstrukcję.

Wymiana dla poszczególnych samochodów jest bardzo różna i nie da się opisać ogólnie co ile kilometrów należy wymienić komplet naprawczy. Dane szczegółowe znajdują się w instrukcji obsługi danego pojazdu. Informacji udzieli również serwis ( autoryzowany lub nie). Generalnie pasek należy wymieniać nie żadziej niż co 5 lat. Łańcóch w większości wypadków gdy zaczyna hałasować.

Z uwagi na rozmaite przyrządy do blokowania, specjalne zasady postępowania i kontroli oraz duże ryzyko uszkodzenia silnika lepiej tą operację zlecić Warsztatowi o dobrej opinii lub autoryzowanej stacji obsługi.

Przy dużych przebiegach zalecana jest też wymiana uszczelnień tzw simeringów.

 

Uwaga: pasek raz zdemontowany powinien zostać wymieniony na nowy.

CZĘŚCI

Części powinny być znanych renomowanych firm, urzywanych na tzw. "pierwszy montaż" lub znanych na rynku i sprawdzonych marek. Pojawiają się zestawy podrabianych chińskich zamienników w cenie wiele niższej niż cena rynkowa np na allegro.Trzeba tutaj zadać sobie pytanie czy ta oszczędność się czasem nie zemści.

Poza tym, jeżeli części przynosimy warsztatowi sami, to w przypadku reklamacji wszystko musimy załatwiać sami.

KONTAKT

 

Telefon:

E-mail: hermes1982@interia.pl 

Strona www: