Wstęp

Układ hamulcowy samochodu osobowego składa się:

1. Pedał hamulca

2. Pompa hamulcowa połączona ze wspomaganiem ( tzw serwem )

3. Zbiorniczka wyrównawczego z zapasem płynu dla układu + czujnik poziomu

4. Przewody hamulcowe sztywne i giętkie

5. Zaciski hamulcowe umożliwiające przeniesienie ciśnienia płynu z pedału hamulca na koła

6. Elementy cierne( klicki i tarcze hamulcowe lub bębny i szczęki hamulcowe)

 

A układach z ABS/ESP dochodzi dodatkowo zintegrowany zespół tzw blok ABS który jest włączony do układu. Konstrukcja w razie awarii układu elektroniki zachowuje pierwotna podstawową forme i pozwala bezpiecznie hamować bez systemu elektronicznego wspomagania.

 

Wiele sie mówi o bezpieczeństwie i tak dalej dlatego należy sprawdzać płyn hamulcowy. Produceńci zalecaja wymianę co 2 lata. Warsztaty posiadają testery które badają zawartość wody w płynie. Jako że woda znacznie zmniejsza temperaturę wrzenia płynu hamulcowego nalezy tego nie bagatelizować. Jeżeli widzimy, że płyn jest czarny lub brązowy albo ma inna barwę niz jasnożółty w zbiorniczku wyrównawczym równiez zalecana jest wymiana nawet pomomo pozytywnego wyniku badania.

 

W praktyce kierowca dzisiaj jest już wykluczony z procesu kontrolnego i wszystko może robić tylko serwis. W przypadku awarii dostajemy tylko lakoniczny komunikat BREAK SYSTEM FAULT i zgłoś sie do serwisu.

 

Najczęściej uszkodzeniu ulegają klocki i tarcze hamulcowe których dopuszczalne zużycie wynosi 2 mm.

Tak więc tarcza o grubości 24 mm nominalnie przy starciu do grubości 22mm kwalifikuje sie do wymiany.

Do wymiany kwalifikuja sie takrze tarcze: z rysami, pęknięciami, spaczone, skorodowane, zdarte i chropowate( np gdy pojeździny ze zdartymi okładziami klocków hamulcowych.

Klocki wymieniamy gdy oczywiście sie zużyją a wcześniej gdy: stwierdzi sie pękanie okładziny, jej odklejenie od stalowej podkładki, nierównomierne zurzycie i przekoszenie.

 

Często na skutek nieprawidłowej wymiany lub poprostu korozji zacierają sie prowadnice zacisków co skutkuje przedwczesnym zurzyciem i zmniejszeniem siły hamowania, grzaniem sie kół i zwiększoniem oporów toczenia. W skrajnych wypadkach mozliwe jest zagotowanie się płynu hamulcowego i utrata zdolności do hamowania z powodu obecności pęcherzyków gazu w układzie.

KONTAKT

 

Telefon:

E-mail: hermes1982@interia.pl 

Strona www: