Zawieszenie klasyczen

Zawieszenie klasyczne to kolumny Mcpersona z przodu z pojedyńczym wahaczem lub paroma ( zawieszenie wielowahaczowe ). Z tyłu są 2 typy zawieszenia: belka skrętna i zawieszenie niezależne.

- zawieszenie niezależne składa się z dwóch wahaczy z których każdy podparty jest sprężyną. Amortyzatory klasyczne.

-belka skrętna to nic innego jak rura z osadzonymi na końcach wahaczami do których przykręcone są koła. Wahacze w tym rozwiązaniu nie są podparte sprężynami jak to mamiejsce w zawieszeniu niezależnym ale podparcie stanowi drążek stalowy ( tzw skrętny ) na sztywno zamocowany z drógiej strony. Drążek skręcając się umożliwia wychylenie wahacza. Amortyzatory klasyczne.

 

W każdym przypadku zastosowany jest dodatkowy drążek lub poprzeczka usztywniająca zawieszenie tzw drązek stabilizujący. Jego jedynym zadaniem jest usztywnienie nadwozia samochodu na zakrętach tak aby nie przechylało się za mocno i samochód nie wpasdał w kołysanie przy gwałtownych manewrach. W autach z mocniejszymi silnikami stosuje sie często dodatkowe drążki usztywniające karoserię i podwozie. Z przodu najczęściej łączy się nimi górne kielichy amortyzatorów a z tyłu dodatkowa poprzeczka również w miejscu górnego mocowania amortyzatorów lub wykonuje się dodatkową ramę zabudowaną we wnętrzu.

Najczestrze uszkodzenia: tuleje wahaczy, drązki reakcyjne i poduszki stabilizatora, końcówki kierownicze i drążki kierownicze łazyska Mcpersona, odboje, osłony gumowe.

Zawieszenie mieszane

Zawieszenie mieszane to połączenie różnych zawieszeń ze sobą. Na przykładzie C4 Picasso z pneumatycznymi poduszkami w wersji EXCLUSIV łatwo to zobrazować.

Z przodu klasyczne zawieszenie typu Mcperson z pojedyńczym wahaczem a z tyłu wyrafinowane zawieszenie na pneumatycznych miechach firmy WABCO z dwoma czujnikami prześwitu, kompresrem zintegrowanym z zaworami sterującymi a całością zarządza wszechobecna elektronika sterująca. Tu również rolę drążka stabilizującego pełni belka łącząca oba koła. Dodatkowo swój udział w stabilizacji ma elektronika sterująca wpleciona w systemy stabilizacji ESP ( dalej sie nie zagłębiamy bo zbaczany z wątku;-)  )

Główne uszkodzenia: Drążki kierownicze, końcówki kierownicze, maglownice, łączniki stabilizatora, tuleje wahaczy.

Zawieszenie hydropneumatyczne

Ten typ zawieszenia zna świetnie każdy fascynat citroena , BX, XM, Xsantia, C5, C6... Konstrukcja przez dekady udoskonalana wreszcie została dopracowana i w najnowszych modelach stanowi naprawdę wyrafinowaną i bezawaryjną konstrukcję. Podstawą tego typu układu są właściwości cieczy.

Głównym elementem jest siłownik hydrauliczny połaczony z kulą stalowa. Kula jest wykonana w specjalny sposób, w środku znajduje się przepona z bardo wytrzymałego tworzywa. Z jednej strony ( od siłownika )jest olej hydrauliczny a z drógiej sprężony pod odpowiednim cisnieniem azot ( 23-60 bar w zależności od konstrukcji, typu nadwozia, dodatkowych funkcji zawieszenia itd...)

W szczegóły się nie zagłębiamy bo to nie lektóra na sen....

Zawieszenie bardzo komfortowe i w nowszych modelach po 2000 roku uproszczone.

 

Najczęstrze usterki: ubytki azotu w sferach, wycieki z połaczeń, uszkodzenia czujników, wycieki. Płyn nalezy wmieniać co 60 lub 120 000km i płukac zbiornik wyrównawczy z zanieczyszczeń.

Zawieszenie Pneumatyczne

Podstawą są tu podobnie jak u Citroena siłowniki z tą różnicą, że zamiast oleju użyto sprężonego powietrza pozyskanego i oczyszczonego z atmosfery. W połaczeniu z wielowahaczowym skomplikowanym zawieszeniem mercedes osiągnoł również bardzo dobry komfort tłumienia nadwozia.

W zależności od konstrukcji uszkodeniu najczesciej ulegają: kompresowy, miechy, złącza elektryczne i czujnika.

Zawieszenie resorowe

Tutaj sprawa banalna, stalowe pióra spiete balszanymi klamrami lub śrubami pełnią rolę podparcia wahacza/osi. Reszta konstrukcji typ klasyczny. Obecnie resowy sa stosowane głównie w busach ze względu na niską cenę i prostą konstrukcję. Komfory nie jest tu najważniejszy.

Najczęściej uszkodzeniu ulegają połączenia resorów z nadwoziem, na skutek uszkodzenia tulei powstaje luz i nadwozie zaczyna być niestabilne w czasie jazdy. Żadziej zdażają sie pęknięcia piór i uszkodzenia amortyzatorów.

AMORTYZATORY

Na polskich drogach nawet nielepsze zawieszenie musi sie w końcu poddać :-)

Jako kierowcy poza dokonywaniem corocznych przeglądów w warsztatach sami możemy zaobserwować nadchodzące kłopoty. Jeżeli z którejś strony coś zaczyna się tłuc lub łomotać na wybojach to nalezy spojżeć na amortyzatory. Jeżeli widać tłuste wycieki oleju to oznacza konieczność wymiany obu amortyzatorów na danej osi. Nigdy nie należy wymieniać jednego amortyzatora.

Jest to urządzenie które tłumi drgania koła i jak wszystko zurzywa sie w różnym stopniu a róznica w tłumieniu może spowodaować utratę kontroli nad samochodem.

Objawy zurzycie: Wycieki oleju, wybicie tulei na końcach, wyzabkowanie opoy, stuki mimo braku widocznych oznak niesprawności( do sprawdzenie po demontarzu). 

 

KONTAKT

 

Telefon:

E-mail: hermes1982@interia.pl 

Strona www: